zondag 22 februari 2009



Na meer dan een maand niet meer gepost te hebben op deze blog ben ik terug. T'is niet dat ik stilgezeten heb, maar een aantal zaakjes moeten terug op orde gezet worden. Zo ben ik bezig met een aantal grotere projecten. Het schrijven van een E-book is daar één van. Voor de titel en het onderwerp laat ik jullie nog even het raden.

Wegens groot succes en voor de vele liefhebbers, lanceer ik hier nog een variante op het recept zelf Porto maken. Dit recept heeft het voordeel dat je niet seizoensgebonden bent omwille van de groene okkernoten :

Ingrediënten:
9 Liter rode wijn ( hoeft geen dure te zijn )
1 Liter alcohol 96°
Suiker naar eigen smaak
Walnoten 2 kg !

Benodigdheden:
Recipiënt ± 12 liter (bvb. afsluitbare emmer, opgelet voedingskwaliteit)
Neteldoek en theedoek, 2 filteringen na elkaar

Bereiding :
Met een gedeelte van de wijn (± 1 liter) een siroop maken (wijn opwarmen en daarin suiker (± 1 kilo) oplossen).De overige wijn en de alcohol in een afsluitbaar recipiënt doen. De siroop bij in het recipiënt doen en proeven tot je de juiste zoetheid (eigen smaak)hebt verkregen. Indien niet zoet genoeg nog wat siroop bijmaken en toevoegen.
Als dit in orde is de walnoten (zonder schelp) bijvoegen.


Eenvoudiger portwijn maken, kan eigenlijk niet, het moeilijkste is er lang genoeg kunnen afblijven. Mocht je nog vragen hebben geef gerust een reactie, ik beantwoord alle vragen persoonlijk.


Groetjes en nog veel plezier met het zelf maken van wijn en porto.


Peter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

WINEMAKING EQUIPMENT

WINEMAKING EQUIPMENT
Ask Peter