vrijdag 1 mei 2009

ZELF WIJNMAKEN ! IN DE PRAKTIJK ! VERVOLG CITROENWIJN !


Citroenwijn, een goeie drie weken later !


Ons citroenwijntje giste rustig verder de voorbije 10 dagen na de eerste overheveling. Het is nog niet volledig uitgegist, normaal zou ik nog een weekje wachten, maar omdat ik deze wijn snel klaar wil hebben en ik bovendien vandaag er de tijd voor heb, deed ik een tweede overheveling. Het gevormde bezinksel (+/- 1,5 cm ) werd opnieuw gescheiden van de wijn. Dit is belangrijk om negatieve smaakoverdracht te voorkomen. Ik voegde eveneens een klein mespuntje sulfiet toe om de klaring verder te bevorderen. Door de zeer kleine hoeveelheid zal het sulfiet uit de klare wijn volledig verdwenen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

WINEMAKING EQUIPMENT

WINEMAKING EQUIPMENT
Ask Peter